Historien om Florello!

Hej alla som läser! Hade tänkt skriva lite om varför jag köpte häst
och varför de just vart Flurre av dom vi va iväg och kollade på! Allt
började efter att pappa gick bort och jag vart ihop med min sambo.
Hans syster hade häst så jag följde med henne ut till Bianco och red
ett par gånger för att starta upp med ridningen igen. hade inte ridit
på flera år. Då jag slutade på botorp för att jag jämt fick rida samma
häst hela tiden!  Så vi åkte ut till hennes flera gånger i veckan tillsammans…
Slutade med att Jennys dåvarande pojkvän fick köra ut mig vissa lördagar
för att ta Jennys utsläpp eftersom de gick ont om bussar upp till hennes stall! (Plus att hon hade så mycket läxor då eftersom hon skulle ta studenten den sommaren)
Efter ca två månader med att ha sköt om hennes häst så pratade jag med
mamma om att köpa häst. Vi kom överens om att vi skulle kolla på om vi
kunde hitta en foder häst. Vi började leta och letade väl i över en månad utan
att hitta en lämplig foder häst som kunde de jag ville göra! Så tillslut började
vi leta på hästar att köpa. Jenny, Jag, Sambon, Jennys dåvarande
pojkvän (Randy) och två av hans vänner åkte ner för att kolla på Annas häst
som hon hade lämnat ut på foder nere i Skåne! Så vi åkte dit och när vi
kommer ner får vi en chock av vad vi får se! Hon som hade hästen på foder
hade tydligen tröttnat på hästen utan att säga till ägaren så hon hade bara typ
lämnat han i hagen och låtit han varit!

Så han va så mager så man såg revbenen på han så jag ville inte ens hoppa
upp och provrida han först.. men efter en del övertalning av ägaren så hoppade jag upp… vi skrittade iväg en bit bort ifrån stallet för att komma till en stor grus fotbolls plan.  Började värm upp han länge i skritt, sen började jag trava lite försiktigt red väldigt försiktigt med han. Efter ordentlig uppvärmning så ville hans ägare att jag skulle hoppa några hinder med han eftersom de va till hopphäst jag letade efter.. så jag hoppade och han hade sånt otroligt fint språng.Så när jag hade ridit klart så gick vi tillbaks med hästen till stallet. Pratade med tjejen
som hade möt oss där och tagit in hästen ifrån hagen. Bad henne prata med fodervärden
då hon inte svarade när ägaren ringde henne och bad henne fixa fram avmasknings medel
åt hästen och avmaska honom.

Då ägaren hade tänkt hämta hem han veckan efter.
Men sa inget till henne om de. Vi åkte hem vilket tog flera timmar. väl hemma va de typ
bara att gå och lägga sig… dagen efter ringde jag mamma och sa att jag ville ha den hästen
fast han va så mager… men de gick inte mamma med på… så vi fortsatte letandet… bad en
kompis om hjälp att leta fram hästar i våran prisgräns och bad henne skriva ut de och de
gjorde hon… jag ringde på några hästar som jag va intresserad av men alla dom va sålda.
Så tillslut orkade jag inte längre att ringa så då fick min äldsta syster börja ringa på hästar. 
Hon ringde på två åt mig och en som dom va intresserade utav. Så den helgen bar de iväg
uppåt genom landet för att provrida lite hästar. Första hästen stod typ vid linköping tror jag
de va.

En valack på 10år. Jätte fin i kroppen och jätte snäll att hantera. Men enda problemet
va att han behövde äta typ 10kg havre för att ens orka skritta. Ägaren gjorde klart hästen
och vi började våran 5km långa gångväg bort till paddocken för att kolla när hon värmde
upp hästen. Han va väldigt trevlig att titta på och han hade otroligt fint steg. Hoppade upp
på hästen när hon hade värmt upp och hoppat fram lite. Så då va de min tur hoppade upp
utan sporrar och utan spö först och jag vart trött efter två minuter han va den segaste hästen
jag hade suttit på! När jag väl skulle hoppa så ville han typ inte. Han va mer en dressyr häst
än hopphäst.

Så va ganska besviken när vi åkte därifrån för att åka vidare till nästa häst.
Nästa häst va ett 5årigt sto som mamma och syster yster va intresserade utav. Va ganska
liten bara typ 150cm. Denna lilla krabat ville däremot inte riktigt stå still i gången när man
gjorde iordning henne.  Hoppade upp på henne och började rida fram gick jätte bra fram
tills jag skulle trava för då vart hon rädd för något och hoppade till men jag satt kvar. Men
sen gick de bra. Men som sagt va ingen häst för mig då den aldrig hade blivit hoppad på.


Så vi åkte vidare till tredje och sista hästen för den dagen! Väl uppe i grödinge så kom vi
fram till ett jätte stort stall va ett tillridnings stall. Kom in i stallet och de första jag möttes
av va Flurres gnäggande. (ni som har hört han när han vill ha mat vet vilket gnäggande jag
menar). Redan då va jag fast. Christine som ägde tillridningsstallet ställde upp han i
stallgången och gav mig och syrran några borstar så vi började borsta av han lite snabbt,
(eftersom mamma skulle hem och jobba natt). När vi borstat klart slänger Christine på han
sadel, skydd och träns. Fick rida på pellhams stång! Sen började jag värma upp på utebanan
och när jag hade värmt upp så tyckte Christine att jag skulle försöka hoppa han på deras
löshoppningsbana som dom hade byggt samma dag.

Men han hoppade in första hindret sen vägrade han andra vände och hoppade ut igen. Så medans hon byggde om några hinder så fick jag rida han på deras stora stallplan. Och hon höll typ lektion samtidigt och hon bad mig öka hans trav hela tiden tills han kom upp i den ökade traven och gud vilken trav. Mamma och syrran stod bredvid och tittade och båda två tappade hakan.  Sen fick jag gå in på banan och hoppa lite och gud vilket steg och språng han hade.
När vi va klara gick vi in i stallet och klädde av han alla sakerna. Pratade lite med
Christine sen åkte vi hem. Precis när vi startat bilen och hade kört av stallplanen så sa
jag att han skulle jag ha.. så direkt när vi kom hem fick mamma ringa upp och säga att
vi skulle ha han! Så veterinär besiktning bokades och en vecka senare fick jag sms av
syrran att han hade gått igenom.

Så de va bara att börja leta stallplats. Och de va inte de lättaste två dagar innan vi skulle hämta han hade vi fortfarande inte någon stallplats. Men jag bad Randy ringa till bonden som hade stallet längre in på samma väg som Jenny hade sin häst. Han sa att vi gärna fick ha hästen där men att han behövde gärna ha sällskap då hans dotterns häst inte skulle komma hem på en vecka. Så jag pratade med Jenny så vi bestämde att Bianco skulle stå tillsammans med Flurre tills hans dotters häst skulle komma hem. Så några dagar senare hämtade vi lillen.

Resan hem gick jätte bra. Och ihop släppet med Flurre och Bianco gick också bra. Och när hans dotters häst kom hem och vi skulle släppa ihop dom två då vart de värre. Inte så att dom slogs men hennes häst trodde han va hingst och skulle ju slå med frambenen och skrika. Grannarna kom ut och frågade vad vi höll på med. För de lät som en blandning mellan åsna, gris och elefant sa han! Vi bara skrattade och förklarade att de va hennes häst som skrek. Flurre hämtades på påsklovet år 2004 och första veckan på sommarlovet så åkte vi tillbaks upp till Christine på helg läger! Så två ridpass per dag. Första dagen va de två pass dressyr, andra dagen en hoppträning och en skogstur!

Alla som va med på lägret ramlade alla av sina hästar någon gång under träningspassen. Dressyr passen gick han riktigt fint på. Och sen när de va hoppning så fick jag och en annan tjej rida ihop då hon va uppe och provred en häst. Så hon ställde upp en massa olika hinder och vi hoppade de hon sa.. sen ställde hon fram en tribbelbar. Började lite lågt och när vi hade klarat de så höjde hon och även längde hindret. Och vi hoppade för de va de hon sa att vi skulle göra.

Så till slut när hon hade höjt och längt och vi båda hade hoppat så står hon på mitten och ropar in oss. Och säger ”ni är fan dumma i huvudet” vi bara ”vadårå du sa ju att vi skulle hoppa” hon säger då ”ja men vet ni att hindret ni just hoppade är längre än de dom hoppar när dom tävlar grand prix! Och de ligger på 130cm högt! Och  jag skulle aldrig hoppa de!” vi bara oskit! Sen när vi hade hoppat klart och hade Käkat lunch så va de dags att ta en tur i skogen. Strax innan vi red ut så sa Christine till tjejen som ledde våran ute ritt att innan vi kom tillbaks så skulle jag ha ramlat av! vi va borta i nästan två timmar kommer tillbaks och jag är helt full av lera i hela ansiktet och Flurre är ful med lera på hela tränset. Christine kom ut och bara "yes har du ramlat av!" jag bara "nej hästen framför halkade till och sparkade till så
leran flög upp i mitt ansikte!" Christine hon va så arg för att jag va den enda som inte hade fått träningsvärk eller ramlat av under hennes träningshelg. Hade inte varit någon innan som inte hade gjort något av delarna!


sen efter den träningshelgen åkte vi hem igen och fortsatte träna och vissa gånger gick de
bra och vissa tillfällen gick de inte alls bra. Just nu håller vi på att rida igång han igen. Satsar på att kanske starta någon lättare dressyr klass i sommar. Har ju ingen hoppsadel så de blir nog ingen hopptävling.


JA om de är några frågor ni har så säg bara till!





Bjuder på en bild som min stallägare Marion Jegefalk Björn Har fottat: Lyxen man har av att stå i stallet. är att man får massa fina bilder på hästen:-)

//KAJSA



Kommentarer:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0