Ibland vill jag bara slå mig själv

Förskräckligt - Igår red jag på ridbanan, Janni var med och allt kändes frid och toppen. Nisse kände bra och Janni filmade oss. Idag har jag tittat igenom filmera och skäms över hur det ser ut. Förjävligt. Hur rider jag Nisse igentligen? Han går bara och spänner sig, höjer huvudet och sänker ryggen. Jag sitter om en hösäck och tittar ner på honom. Galoppen är inte alls bra. Jag måste släppa på mer och låta honom få balans, inte dra ihop honom, då höjer han huvudet och pänner sig. Minst sagt har han travgalopp. Nej fy, det gav inga bra vibbar, jag vill träna nu för vi ha tappat allt över vintern, men jag måste bara ha råd först.

Så dåliga - Filmerna är så dåliga (inte dåligt filmat utan hur jag rider Nisse) att jag inte kommer lägga ut dom. Usch. När jag ska ta en galoppfattning på Nisse kastar han upp huvudet och tar bettet. Jag höjer händerna och drar i tyglarna. Hur normalt är det? Blä på mig själv. Nu är jag sjukt besviken på mig själv, att jag inte märker något när jag sitter på hästryggen. Är just nu osäker till om vi någonsin kommer komma ut på tävlingbanan över huvudtaget, jag blir så ledsen på mig själv när jag ser hur dåligt jag rider. Nisse kommer inte sätta en muskel rätt om jag håller på sådär. Är trött och ledsen, just nu känns det som jag förstört hästen helt. 

Vila - Nisse ska få vila i några dagar nu, orkar inte rida nu. Blev på så dåligt humör att jag inte vill rida honom utan hjälp. Jag har aldrig sett att jag rider så dåligt som nu. Beror det kanke på förkyldningen att jag inte uppfattar på hästryggen? Att jag inte orkar? När jag sitter på hästryggen känns det så himla bra. I skänkelvikningarna går han ju bara precis hum och flum. Jag som tyckte slutorna i galopp kändes så bra, men han jobbar inte ens, han höjer huvudet stretar och flyttar utterst lite åt sidan; men korsar inga ben alls. 

Bära sig - På filmerna ser jag även hur Nisse inte orkar bära sig alls, såfort jag inte orkar hålla i honom kastar han upp huvudet. Precis tillbaka till ruta ett igen. Våren 2010 när vi lärde oss ha tränsbett. Så är det nu. Har växlat mellan pelhamet väldigt ofta men med det bettet är han så går han som i "rollkür", gamnacke. Jag få honom inte att slappna av i ridningen. Vad ska jag ta mig till?? Jag fixar inte att få honom "rätt".

//Charlotte

Kommentarer:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0