Strö till hästen

Jag vet att Kajsa har gjort ett inlägg om strö, men jag gör det också! Just om de strö jag har mockat i och vad jag tyckker.

Jag har mockat med halm, kutterspån, torv och wellpapper. Även blandning mellan torv/halm och torv/wellpapper. Just nu mockar jag endast i torv, men ibland lägger jag även in lite halm.

Halm
+ Det är mjukt för hästen att ligga i.
+ Det dammar inte om man har bra halm.
+ Ljust.
+ Hästen kan äta på det.

- Dammar om man har sämre halm som legat länge
- Kan vara svårt att mocka i
- Kisset luktar jätteskarpt när det kommer i kontakt med halm.
- Odrygt, behöver fylla på mycket åt gången eller lite varje dag.

Kutterspån
+ Ljust
+ Luktar fräscht
+ Suger bra
+ Lättmockat

- Man får med väldigt mycket fint spån när man tar kisset
- Dammar

Torv
+ Väldigt lättmockat.
+ Bra för hästar med torra hovar, då det finns fukt i torven.
+ Dammar inte, om det inte legat orört länge (tex. på sommaren)
+ Bra uppsugningsförmåga

- Mörkt
- Fryser på vintern
- Kan fasna lätt i hästens päls och svårt att borsta bort allt

Wellpapper
+ Dammar inte
+ Suger upp bra
+ Lättmockat
+ Ljust och fräscht

- Odrygt

Blandning Torv/Halm
+ Blir mjukare
+ Ser lite ljusare ut

- Svårmockat
- Hästen äter gärna upp halmen

Blandning Torv/Wellpapper
+ Blir mjukare

- Svårmockat



//Charlotte

Kommentarer:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0