Hjälptyglar, ett omdiskuterat redskap.

DEL 1.


Vad har just du för åsikt om inspänningstyglar/hjälptyglar?

Vad har du för erfarenhet av det?
Använder du det eller inte?
Om du gör det, varför?

Det finns ett tillfälle då jag använder hjälptyglar, vid longering. Annars har jag aldrig använt hjälptyglar vid ridning på Nisse. Jag använder hjälptyglarna här; (film). Dock har jag dem överdrivet löst här, vet inte varför. Men har man dom för glappt så rycker det i munnen på dem, så det är ju inte bra - Plus att han får ingen hjälp av dem för de bara hänger, rycker och stör. 

Jag utesluter hjälptyglar vid ridning, då jag tycker man ska klara det på egen hand. Är hästen väldigt tung i munnen så skulle jag nog växla tränsbettet med ett lite skarpare bett och ha en fin hand med. (I mitt fall växlade jag med pellhambett då Nisse gillar det bettet, gör det fortfarande idag då jag lärt mig att det kan vara bra att växla någon gång ibland med ett lite skarpare). Nisse har inte kunnat ridas med vanligt bett från början, vi har tränat i nästan två år, det är inte förrens nu som han går han korrekt med tränsbett. Det är för att jag i sommeras lärde mig rida på bettet korrekt, med rätt hand och hur jag ska göra för att få honom och mig att trivas med bettet. Det fungerar super! Här rider jag med tränsbett för nästan två år sedan.


Använder dessa vid longering:



Skriver ner från en tidning här hemma, tyckte det var en klar och tydlig text om just hjälptyglar.


 


Hjälptyglar är ett omdiskuterat redskap
Källa: Ridsport Special, tidning nummer 2 från 2011.

 

Graman, thiedemann, gogh, chambion - utbudet av hjälptyglar är redna djungeln. Men vad ska man ha dem till? Och kanske viktigast av allt, för vilken häst ska man ha dem? RIDSPORT frågade Jens Fredricson, stallmästare på Ridskolan Strömsholm och en av våra mest meriterade internetionella hoppryttare.

Jag är imot hjälptyglar så jag är egentligen fel person att fråga. Jag säger som Klaus Balkenhol - hjälptyglar är till för hjälplösa ryttare, säger Jens Fredricson. Ett tidigt förtydligande i artikeln bör vara att Jens inte räknar med martingal i kategorin hjälptyglar.

 

- Martingal tycker jag är bra. En rätt tillpassad martingal verkar inte förrän hästen går över tygeln.

Hjälptyglar kan vara befogat, till exempel för att hålla en häst inspänd vid longering då ryttaren tränar sitsen. Men annars gör hjälptyglar som graman snarare att hästen blir framtung och går på bogarna utan aktivetet i bakdelen.

 

- Jag ser sällan en god gymnastisering och spänst vid användandet, säger Jens som har förbjudit användandet av gramantyglar på Strömsholm.


Hjälptyglar för användas på ridskolan under särskilda omständigheter och i samråd med ridlärare. Användandet av chambon vid longering är också något som Jens ser fyller en fuktion.

 

- Chambonen ger frihet när hästen söker sig framåt och nedåt, så den kan användas vid longering, gärna över bommar.

Men han poängterar att hjälptyglarna ska bli just det som samlingsnamnet åsyftar - en hjälp - gäller det att den som använder dem vet vad han eller hon gör.

- Att tro att hjälptyglarna ska hjälpa en att hantera hästen när man inte kan hantera den utan dem, det går inte.

Det finns en anledning, som hästar där exeriören gör att det faktiskt hjälps av hjälptyglar.

- För vissa hästar är det trevligare att gå med stöd på en hjälptygel i stället för att springa med huvudet i luften och med sänkt rygg.

JENS FREDRICSON

Foto: Robert Solin

 

//Charlotte


Kommentarer:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0