Fokus nu

Vad lägger vi för fokus att träna på i ridningen just nu?

Tempoväxlingar. Det är något jag och Nisse behöver träna stenhårt på, jag behöver göra honom mer "lydig" för mina hjälper. Eftersom han gärna vill springa i trav efter galoppen. Från början hade vi svårt att gör ahalt över huvudtaget, men nu har vi galoppen kvar. Tempoväxlingarna måste vi ha för att få igång bakdelen också, eftersom den inte rikigt hänger med på Nisse.

Galoppen. Galoppen har vi jobbat mycket med, men nu vill jag verkligen jobba till galoppen ordntligt. Jag vet att han inte har förutsättningarna till en "halvblodsgalopp" eftersom han tävlade i trav i flera år, men den kan ju självklart bli bättre än vad den varit! Jag känner ju skillnad när jag jobbar på ordentligt och när jag hjälper honom rätt, då kommer allt mer från bakdelen. Problemet med honom är att han är ganska rak i bak i galoppen, vilket gör att han väldigt lätt få travargaloppen. Det jag får vara väldigt noga med i galoppen det är att han kommer ner med huvudet, jobbar ryggen så bakdelen kommer med, då får jag en normal galopp. Men såfort han drar upp huvudet rusar han iväg med nästan trav i bakbenen. Han har även väldigt lätt för att bli stressad i galoppen. Jag lägger även fokus på att slappna av, luta mig lite mer bakåt och låta underskänklarna hjälpa honom lätt.

Travarbete. Så som skänkelvikningar, öppner, slutner, förvända öppnor och slutor och olika svårighetsgrader av serpentiner. Även en lugn och sakta trav samt en energist luftig trav och ökad steglängd; ökad trav. Jag tränar på att sitta i traven, vilket betyder: Magmuskler!

Vi har mycket att träna på och vi delar upp lite på varje pass. Härligt att ha något att träna på tycker jag!


//Charlotte


Kommentarer:

Söta plutt !

2012-02-16 @ 17:46:42

JAJJAH: Vår Söta Bebis !

2012-02-16 @ 21:02:56



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0