Tvåstuds, check!

Idag bestämde mig jag för att öva lite hoppning på minihinder med Nisse. Problemet är att han blir så sjukt taggad att han bara springer igenom hindrena, jag hinner inte ge honom chansen att hoppa ett bra hopp, utan jag sitter och stretar imot för att det inte alls känns bra. Först la jag ut fyrastuds, sen kom jag på att det blir nog för mycket att börja med tanken på att varken han eller jag någonsin har hoppat studs. Så vi ändrade om och tog två studs, ett hinder några meter ifrån och ett vid X på ridbanan, placerat så man kan göra volter och byten.

Började med att rida i volter över det mittersta hindret och han var väldigt pigg och blev väldigt framtung, låg på bettet. Men efter en stund började han istället småsteppa och sänkte ryggen när vi skrittade. Antingen eller säger han ;) Med en stor klunk styrde ja Nisse mot studsen. Och det gick otroligt bra! Det var riktigt lätt då han fixa det själv, jag bara satt och gav honom köret själv liksom. Han var jätte duktig. Något jag gillar när vi hoppar, det är att han får så ren galopp. Han länger stegen om jag vill och kortar om jag vill, för avstånden.

Vi övade sedan på byten och han fixar byten jättebra över ett litet hinder med tydlig hjälp av ledande tygeltag i rätt tid. Problemet är väl där att han blir så stressad efter en stund, och bara rusar och ligger i kurvorna. Men efter ett tag blev han så trött att han bara snubblande över hindrena, så då gav vi oss. Stackarn, tiden går så fort när man har kul. Svett blev han men han såg nöjd ut med att få gå in i boxen och rulla sig SjuHundraFemtioElva gånger. Några morötter som beröm satt fint också! 

Tog "lite" bilder med min värdelösa mobilkamera.

Fyra studs, fega ur. För svårt att börja med:

Ändrat, tvåstuds istället!:


Bom vid X, valde att ha höjden snett för jag ska få mellanhöjden i mitten:


Jag leder in Nisse, snyggaste i stan haha:


Nisse känner sig redo för ridturen, då utan utrustning!:


Han gör "vacker hov" för en morot:

Inte så redo längre..:


Nisse tycker jag är konstig som tar massa kort:

//Charlotte

Kommentarer:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0