Fråga: Varför lyfter sadeln?

Det är svårt att hitta något att blogga om, kollar in på massa bloggar för att få lite insperation av vad man ska blogga om, men inget duger för mig haha. Men har nu skrivit upp en del om vad man kan blogga om iaf!

Men jag tänkte fråga en sak. Jag har lärt mig väldigt mycket om sadlar på senaste då jag har det klassiska "hittar-ingen-sadel-som-passar-Nisse-och-passar-den-honom-passar-den-inte-mig" problemet, men nu vill jag veta en till sak.

Sadeln på bilderna som ni ser, när man travade på Nisse lyfte den något otroligt i bak, varför då? Vad kan det finnas för anledning/anledningar? Är den kanske för böjd eller för takformad? Någon som vet?

Terese och Nisse:

//Charlotte

Kommentarer:

Antagligen är sadel för vid för din häst vilket gör att den då sjunker ner fram och trycker på bogbladen. Detta hämmar hästens rörelser och kan leda till felbelastning som i sin tur leder till andra skador.

Mitt råd är att ta kontakt med en kunnig sadelprovare för att få hjälp. Lycka till!

2012-02-09 @ 22:05:13

Ja det låter som en vettig förklaring! Tur att jag inte använder sadeln längre, den är alldeles för stor för mig. Tack!

2012-02-10 @ 08:13:23



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0