Fullt ös

Igår red jag Nisse på ridbanan, la fokus på bara honom. 
Det roliga var att han var väldigt pigg igår, han bara studsa fram! Han var som en bomb, hade sporrarna på men jag tog av dom fast han var lika känslig ändå. Jag sket i hur jag satt igår, var bara noga med att försöka hålla handen stilla eftersom jag har lite svårt med det. Men jobbade NIsse i en låg form med lång uppvärmning i skritt och trav.

Vi gjorde skänkelvikningar, volter, öppner, slutner mm. Allt i skritt. Men i trav försökte jag hela tiden få honom att vara lite lugnare. Upptäckte att kortade jag upp honom och försökte få en mer kontrollerad trav så höjer han huvudet till den där gamnacken. Men såfort han få öka klivet och gå på sänker han huvudet och jobbar med ryggen. Så det var väl bara och försöka hålla balansen. Det jobbiga var också att såfort vi gick in på volt välte han in i galopp. Hela, hela tiden! När jag tar i yttertygeln för att bromsa kastar han upp huvudet. Kändes som vi var på ruta ett  igen, förutom att han var inte så jättetung i handen.

Galoppen låg vi i kurvorna, jag fick honom inte att lugna ner sig. Visserligen gick han lågt och jobbade med ryggen, men den där stora galoppen han får blir omöjlig att sitta i, sen ska man ut på långsidorna där han inte orkar bära sig så då kastar han upp huvudet och ligger i kurvorna igen. Han blir så stark och jag får inte stopp på honom! Då fick jag leda in honom med en jättestark ledande tygel på en mindre och mindra volt för att få honom att stanna tillslut. Jag hade inga armar kvar och både Nisse och jag var genomsvetta när vi kom in till stallet. Men han kanske lugnar ner sig efter att jag ridit några dagar!

Nisse och jag för ett år sedan.


//Charlotte

Kommentarer:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0