Tömkörning i hugget

 Jag kan snart simma fram på gatorna här ute. Det slutar aldrig regna, och på bara två minuter blir man lika blöt som om man ställt sig i duschen i två minuter med kläderna på!

 Jag har inte använt min dressyrsadel på Nisse på en vecka nu då han har fått stora bulor efter bossarna på den. Nu har bulorna minskat jättemycket, vilket betyder att det måste vara sadeln? Har fått lånat Angelicas longergjord och tömkört Nisse.

Sammanställning av vecka 19:
 Måndag: Tömkörnings-longering dressyr från marken. Tänkte mig nästan som om jag red men jobbade med mycket röst och lite mer styrning. Gick jättebra och han var väldigt fin i kliven i trav. Övade tempoväxlingar i trav. Gjorde även några skänkelvikningar i skritt. Galoppen jobbade han på bra, men han får kämpa väldigt mycket i den djupa sanden på ridbanan. När han inte orkar galoppera byter han galopp med bakbenen vilket gör att han får korsgalopp. Mer och mer byten ju mer jag galopperar, måste hitta ett sätt att få honom sluta med detta.. Tömkörde ute i skogen efteråt.
 Tisdag: Tökörnings-longering även idag. Tog fram två cavaletti bommar i en 20 meters volt. En på vardera sida. Gick riktigt bra och jag fick jobba mycket med styrning för att få honom hamna rätt framför bommarna. Övade något samma övningar som gårdagen. Byten med bakbenen hade jag mer problem med idag. Jättejobbig, särskilt i högervarvet. Provade att byte mellan bom, han gör det utan problem men jag hann inte riktigt med så det blev en tvärnit efter bytet. Bestämde mig istället för att hoppa upp på han rygg och göra byte över bom. Han blev otroligt busig och pigg dock så det gick inget vidare..!
 Onsdag: Tog på Kingston allroundsadeln idag. Vet att den inte ligger perfekt men bättre än att han får tillbaka bulorna. Red ut till Borgen i skogen och galopperade väldigt mycket. Tempoväxlingar och olika förhållningar. Så länge jag få honom att jobba ordentligt i galopp gör han inga byten med bakbenen, men så fort jag släpper lite och han ökar på galoppen byter han i vart tredje till vart tionde steg. Blev lite osams och provade att istället för att ignorera det tog jag tag i honom ordentligt, saktade ner och fattade ny galopp. Tillslut kanske han ger sig.
 Torsdag: Vilodag; regn, regn, mera regn.
 Fredag: Vilodag.
 Lördag: Kanske prova en Wintec sadel, rida igenom honom i alla gångarter lite lätt med en skritt tur ute på vägen efteråt.
 Söndag: Träning för Lovisa A. Problemet blir, sadel?


Kommentarer:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0